Nutriţia, de la concepţie

fetus

 

 

Capacitatea corpului nostru de a ramâne sănătos, puternic şi viguros este controlată de nutrienţii pe care îi dăm organismului ca să fie aşa. Dacă calitatea şi cantitatea sunt carente, cu siguranţă sănătatea va avea de suferit. Pe de altă parte, ani de consum a unor nutrienţi de calitate poate să ne premieze cu sănătate, longevitate şi vitalitate chiar şi în ultima perioadă a vieţii noastre.

Deşi nutriţia este întotdeauna un aspect important pe toată durata vieţii, există şi unele perioade în care nevoia de nutrienţi specifici joacă un rol critic care incide nu doar asupra acelei perioade, ci asupra întregii sale vieţi.

CONCEPŢIA

Deşi nutriţia este întotdeauna un aspect important pe toată durata vieţii, există şi unele perioade în care nevoia de nutrienţi specifici joacă un rol critic care incide nu doar asupra acelei perioade, ci asupra întregii sale vieţi.

O nutriţie sănătoasă joacă un rol foarte important în momentul concepţiei, iar marile carenţe sau dezechilibre în ceea ce priveşte anumiţi nutrienţi critici, adesea se exprimă prin fertilitate. Nutriţia, din acest motiv este importantă pentru ambii părinţi pentru a-i ajuta în concepţie.

Pentru mamă în mod special, trebuie să se asigure că nu are carenţe din nutrienţii cheie în momentul concepţiei, aceasta fiind o condiţie importantă. Un nutrient important este constituit de unul din membrii familiei vitaminelor B, acidul folic.Acest nutrient are o importanţă primordială în procesul de dezvoltare al creierului şi al sistemului nervos central al fătului. Cercetările au demonstrat că femeile care au o carenţă de acid folic au un risc crescut de a avea un copil cu defecte ale tubului neural, cum ar fi ”spina bifida”. Alte strategii nutriţionale includ calcliul (1000mg pe zi), fierul (25mg pe zi) şi consumul unui supliment nutritiv cu un amplu spectru de vitamine şi minerale.

 

SARCINA

Atunci când fătul creşte şi se dezvoltă, are doar o singură sursă de nutrienţi şi de cărămizi pentru construcţie: mama. Pe durata sarcinii este întotdeauna preferabil să se asigure din abundenţă un amplu spectru de nutrienţi, vitamine, minerale, proteine şi grăsimi specifice chiar şi din suplimente nutritive.

Un grup special de nutrienţi este constituit din acizii graşi esenţiali şi în mod special de acizii graşi omega 3. Cercetările demostrează că abundenţa omega 3 în dieta mamei reduce riscul de naştere prematură. S-a demonstrat deasemenea faptul ca, abundenţa de omega 3 pe durata sarcinii sprijină o dezvoltare completă a capacităţilor neuromotorii, un risc redus de astm şi o dezvoltare mai bună a vederii nou-născutului.

NAŞTEREA

Pentru a asigura nou-născutului o creştere în greutate adecvată, trebuie hrănit cu alimente adecvate. Dacă copilul este alăptat de către mamă, alimentaţia mamei va fi aceiaşi cu cea a copilului. Laptele matern este constituit predominant din proteine (+/-1%), grăsimi (+/-4%) şi carbohidraţi (+/-7%). Tipul de grăsimi cel mai abundent este constituit de acizii graşi omega 3. Cercetările demonstrează că acizii graşi omega 3 inmagazinaţi de către mamă pot fi consumaţi în totalitate de către copil. Această scădere a cantităţii din aceste substanţe poate reprezenta un risc de carenţă pentru copil şi s-a văzut că poate fi un factor care contribuie la apariţia depresiei ”post-partum” la mamă.

COPILĂRIA

childIată câţiva nutrienţi cheie de care să vă amintiţi:

Calciu şi magneziu. Aceasta este perioada în care intervine cea mai mare parte din creşterea masei osoase în care se stabilizează densitatea osoasă pe care o avem în stadiile succesive ale vieţii. Abundenţa alimentară de calciu şi magneziu împreună cu vitamina D în această perioadă este de importanţă vitală pentru sănătate pe termen lung şi funcţionalitate fizică.

Proteine. Împreună cu dezvoltarea osoasă intervine şi dezvoltarea musculară. Acest lucru se adevereşte nu numai pentru muşchii scheletici asociaţi cu mişcarea, dar şi pentru muşchii inimii.

Vitaminele din grupul B. Sunt acei nutrienţi legaţi de producerea energiei, cum sunt vitaminele din grupul B, sunt foarte necesari pentru sprijinirea unui stil de viaţă activ şi pentru nevoile biologice ale copiilor de orice vârstă.

 

Antioxidanţii. Deoarece toate evenimentele care au ca rezultat producerea de energie în corp aduc cu sine şi un stress oxidant, este importantă asigurarea prin alimentaţie a unei cantităţi abundente de antioxidanţi. De o importanţă specială sunt pe de o parte nutrienţii antioxidanţi hidrosolubili cum ar fi vitamina C şi flavonoidele şi pe de altă parte cei liposolubili cum ar fi vitamina E şi carotenoidele.

VÂRSTA ADULTĂ

teen La fiecare şapte ani corpul substituie aproape toate celulele care îl constituie. Toţi factorii implicaţi în repararea şi reînnoirea celulară sunt necesari. Iată câţiva nutrienţi de care să vă amintiţi:

Acizii graşi omega 3. La vârsta adultă continuă să sprijine sănătatea cardiovasculară, funcţiile celulare, echilibrul antiinflamator şi capacitatea cognitivă. Sunt asociaţi şi la aspectul pielii mai tânăr şi mai sănătos.

Carotenoizii. Sunt nutrienţi care servesc la protejarea celulelor din sânge şi a membranelor celulare; contribuie la sprijinirea unei vederi bune, la sănătatea inimii şi a aparatului cardiovascular, la sănătatea aparatelor reproductive masculin şi feminin şi pentru întărirea sistemului imunitar.

Suplimentele de vitamine şi minerale fără fierAtunci când îmbătrânim tindem să acumulăm rezerve de fier. Nevoia unui supliment multi-vitaminic şi mineral cu spectru larg rămâne ridicată, dar asiguraşi-vă că alegeţi produse fără fier.